I høst har Risør Håndballklubb fått to nyheter. Begge deler ble avduket under klubbens Gullsløyfearrangement.

– Det skjer mye her i dag i tillegg til mye god håndball, innledet lederen av klubben. Odd Sverre Aasbø, med da han åpnet arrangementet, og fortsatte:

– Ordfører Kai Strat kommer for å offisielt åpne den nye tribunen, og så har vi fått ny maskot som har fått navn etter en navnekonkurranse vi har hatt. Hva det er vil bli avslørt før 3. divisjonskampen mellom Risør og Stavanger.

– For et syn

Litt over halv fire var det ordførerens tur. Han åpnet med at det alltid er en stor fornøyelse å komme i Risørhallen og se det yrende livet her, før han satte i gang med sin åpningstale for den nye tribunen.

– Nå har endelig Risørhallen fått den innmaten innbyggere og publikum har ventet på. Den nye tribunen på plass. Og for et flott syn den er blitt, sa han.

ÅPNET: Ordfører Kai Strat klarte å konsentrere seg under åpningstalen for den nye tribunen til tross for at spillerne varmet opp på banen rundt ham. Foto: Iver Sørdahl

Han berømmet samarbeidet mellom frivilligheten, lokalt næringsliv og kommunen.

– De gangene vi lykkes med slike fellesprosjekter, blir det alltid et bra resultat, sa han blant annet før han erklærte Risørhallens nye tribuneanlegg for åpnet.

Spennende avsløring

Så ble den nye maskoten presentert.

– Vi har fått mange mer eller mindre seriøse forslag til navn på vår nye maskot. Noen av dem veldig gode. Vi falt ned på et navn som inneholder bjørn, som vi synes passer siden maskoten er en bjørn, sa Aasbø.

Han ba maskoten, som Henny Ausland gir liv, om å snu ryggen til publikum slik at han fikk avslørt navnet som var tapet over, øverst på ryggen på drakta.

AVSLØRTE: – Snu deg rundt, med ryggen til publikum, sa Odd Sverre Aasbø før han avslørte navnet på den nye maskoten. Foto: Iver Sørdahl

For å gjøre det ekstra spennende dro han teipen sakte til side og avslørte bokstav for bokstav navnet på klubbens nye maskot.

A-S-B var de første bokstavene som kom til syne og reaksjonene fra publikum lot ikke vente på seg når de forsto at maskoten hadde fått navn etter en av ildsjelene i klubben, Asbjørn Aanonsen.

Lønnsomt forslag

Opphavsmannen til navnet var til stede i hallen. Han ble ikke så overrasket som man skulle tro han ville bli. Han hadde nemlig fått ett nyss om hva navnet på maskoten skulle være på forhånd.

– Det er en stor ære at klubbens maskot er oppkalt etter meg, sier han.

Aanonsen har vært aktiv i Risør Håndballklubb i 31 år.

– Jeg har ikke spilt selv men jeg har hatt døtre her. Den eldste begynte da hun var seks år og nå er hun 37, forteller han.

Det var flere som hadde foreslått at maskoten skulle hete Asbjørn og ett av forslagene ble trukket ut. Det var fra Maria Eimhjellen. Hun fikk Risørgavekort på 1.000 kroner for forslaget sitt.

Foto og tekst: Iver Sørdahl. Nyheten er et resymé av en artikkel i Aust Agder Blad, se: Nyheter, Risør Håndballklubb | Ny tribune og maskot på plass