Kiwanis Club Risør

Båtlotteriet starter igjen 15.3.2024

Halvard Ellefsen (t.v.) og Karl Petter Nylén i Kiwanis Club Risør gleder seg til mai. Da begynner loddsalget på Torvet igjen. Foto og tekst: Iver Sørdahl

Snart blir Kiwanis-båten igjen å se på Torvet i Risør. Fredag starter lotteriet.

Båtlotteriet er Kiwanis Club Risørs hovedinntektskilde. 15. mars lanseres årets lotteri på nett. Styremedlemmene i den lokale Kiwanis-klubben, Halvard Ellefsen og Karl Petter Nylén ser fram til å komme i gang igjen.

– I fjor solgte vi 7.500 lodd. I år skal vi selge flere, sier de.

Kan selge 10.000

Hvert lodd koster 50 kroner. Premiene har en verdi på mer enn 220.000 kroner.

– Kravet fra lotteritilsynet er at minst 25 prosent av det som kommer inn skal gå til premier. Og vi har premier til langt over det, sier Nylén som kan fortelle at de har tillatelse til å selge 10.000 lodd.

I tillegg til hovedpremien trekkes en elskuter, en elsykkel, et SUP-brett og to redningsvester alt handlet lokalt.

Loddene kommer i salg fra fredag denne uka, men bare elektronisk. Papirlodda blir tilgjengelige i mai, når båten kommer på Torvet igjen.

– Selv om du ikke vinner, gir du et viktig bidrag til prosjektene vi støtter, sier Ellefsen.

Fortsatt papirlodd

Papirlodda som skulle fases helt ut etter at lotteriet ble digitalt, har det vist seg å være vanskeligere å slutte med enn klubben hadde forestilt seg.

– Vi har faktisk vært nødt til å trykke 1.000 flere papirlodd i år enn vi hadde i fjor. 3.000 papirlodd ble for lite, sier Ellefsen.

Klubben kommer til å fortsette med papirlodd så lenge loddkjøperne vil ha dem.

– Når behovet blir borte kutter vi dem ut, men ikke før, sier Nylén.

«Barn først og fremst»

Alle inntektene fra båtlotteriet går til gode formål. Sist uke fikk skolemusikken en gave på 75.000 kroner. Kiwanis-parken i Urheia er også etablert ved hjelp av blant annet inntekter fra båtlotteriet.

– Mottoet vårt er «Barn først og fremst», men vi støtter også tiltak som er rettet mot andre enn barn, sier Nylén som forteller at deres neste arrangement er fest for psykisk utviklingshemmede på Kiwanishuset i neste uke.

I tillegg til lokale arrangementer og prosjekter støtter Kiwanis Club Risør sammen med Kiwanis Club Fredrikstad en lokal Kiwanis-klubb i Latvia med et spesielt prosjekt rettet mot skolebarn.

– Vi betaler for skolesekker med bøker og skrivesaker. Vi har til og med vært der borte og besøkt dem, forteller Ellefsen.

På messer

Loddsalget som foregår på nett og fysisk på Torvet i Risør dukker også opp på andre arenaer i sommer.

– Vi vil delta på to båtmesser. En i Kristiansand som arrangeres av Kiwanis der, og en i Grimstad, forteller Ellefsen.

I tillegg til inntektene fra båtlotteriet får Kiwanis Club Risør inn noen kroner i medlemskontingent, på dugnader og ved utleie av huset sitt i Caspersens vei.

– Huset er leid ut nesten hver helg. Det er et populært selskapslokale for alt fra konfirmasjoner, bryllup og jubileer, sier Nylén.

Artikkelen er et utdrag fra AAB publisert: 14.03.24 09:29

Batlotteriet-starter-igjen-15.3.2024.jpg
Klikk på bildet for større utgave.