Kiwanis Club Risør og HV 08 markerer 81 års jubileet ved minnestøtta på Vierli 8. mai.

Tradisjonen tro så holdt Kiwanis Club Risør og HV 08 en minnemarkering ved bautaen på Vierli på Vegårshei 8. mai, hvor et britisk bombefly styrtet etter å ha blitt skudd ned av tyske jagerfly natt til 31. mars 1945. Det britiske Royal Air Force-flyet skutt i brann av to tyske nattjagere over Sørfjorden, og styrtet på Vierli, like over fylkesgrensen fra gamle Søndeled kommune. Alle de seks britene om bord i flyet omkom.

I år er det 43 år siden klubben tok på seg oppgaven med å reise et minnesmerke over de britiske flyverne som omkom under krigen i flystyrten ved Vierli . Det ble reist en stor varde som ble avduket i 1983. Til stede ved avdukingen var den canadiske forsvarsattacheen og forsvarsminister Anders C. Sjaastad. Forsvarets stabsmusikkorps spilte, og det var stor festivitas. I alle år etter har Kiwanis Club Risør lagt ned en krans ved minnesmerket på frigjøringsdagen 8. mai.

Vegårshei-ordfører Kjetil Torp holdt en tale og la også ned krans ved minnestøtta under markeringen og president Tom Erik Store la ned krans på vegne av Kiwanis Club Risør.

Tekst og bilder: Karl Petter Nylén 

Godt oppmøte i år !

 

 

HV, ordfører og Kiwanis tilstede ved støtta
Klikk på bildet for større utgave.